PENGHULU ISTIGHFAR

Kekecohan Terbaru di Al-Aqsa

Isnin, Oktober 26, 2009

Ketegangan berkobar di Masjid Al-Aqsa hari Ahad (25/10) semalam. Ratusan askar anjing Israel menyerbu tempat suci umat Islam itu, memukul jemaah dan menembakkan peluru gas air mata, peluru karet berlapis, dan melemparkan bom.

"Mereka memukul orang dan menodai tempat suci. Mereka mengabaikan kesopanan dan kesusilaan manusia," Adnan al-Husseini, pejabat tinggi Wakf Muslim, mengatakan kepada IslamOnline.net.

"Mereka mengepung Masjid Aqsha dan mencegah umat Islam mendekati tempat itu."

Menurut saksi mata, sekurang-kurangnya 10 warga Palestin cedera, beberapa parah, sementara yang lain menderita iritasi kerana gas air mata. Sebanyak 20 warga Palestin ditangkap.

Syeikh Muhammad Hussein, seorang ulama terkemuka dan pemimpin agama, menggambarkan situasi di Al-Aqsa sangat berbahaya. "Para tentera Israel menyerang semua orang, termasuk perempuan dan kanak-kanak," katanya.

Sebelumnya, para pemimpin Muslim mendesak umat Islam untuk berbondong-bondong mendatangi Masjid Al-Aqsa, yang saat ini dijadikan incaran utama Yahudi. Panggilan itu disampaikan melalui pengeras suara di kompleks Aqsha, membuat penjajah Israel menghentikan pasokan listrik ke masjid-masjid di daerah tersebut.

0 comments:

/baca /bye /ding /hore /joget
/kembik /love /marah /melet /mencak
/nangis /ngayal /puyeng /serem /stres

Catat Ulasan